De wisselingen van de seizoen kunnen best lastig zijn. Zeker als we, zoals nu, van langdurig zonnig en warm weer naar veel kouder en donkerder weer gaan. Zo kun je bijvoorbeeld ineens veel minder energie hebben, veel meer behoefte aan slaap hebben, veranderingen in je eetlust of gewicht ervaren en geneigd zijn jezelf wat terug te trekken op sociaal vlak. Met de onderstaande tips kun je de transitie en met wat minder ongemakken laten verlopen.

8 tips voor een makkelijke overgang naar de herfst

1. Ga zoveel mogelijk naar buiten ook met minder goed weer

Het is verleidelijk om een hele dag in je onesie te blijven zitten tijdens een donkere, regenachtige dag. Ik probeer toch zoveel mogelijk naar buiten te gaan voor een wandeling op de heide of in het bos. De beweging, het daglicht en de natuur zullen je goed doen. Dus hup, die regenjas aan en trek erop uit! Achteraf kun je binnen een lekkere, warme thee drinken.

2. Blijf/kom in beweging

Voor je fysieke en mentale gezondheid is het erg belangrijk om je lichaam gezond en in beweging te houden. Doe iets wat je leuk vindt. Ga bijvoorbeeld wandelen buiten of doe yoga, pilates, of een workout. CreΓ«er een nieuwe routine. Wil je je energieniveau in een korte tijd een boost geven? Volg dan het 3 weken Back 2 School programma via mijn online studio.

3. Maak het binnen gezellig

Tijdens de lange, hete zomer heb je waarschijnlijk vooral buiten geleefd. Nu is het tijd om het binnen weer gezellig te maken. Haal de kussens en dekentjes dus gerust weer boven en berg ze op in een mooie mand of drapeer ze over de bank.

4. Pas je voeding aan

Zorg in de herfst voor verwarmende dranken en voeding zoals bijvoorbeeld pompoensoep en gemberthee. Kijk welke groenten en fruit er nu in het seizoen zijn. Ik doe graag inkopen op de markt. Over het algemeen vind ik er betere kwaliteit groeten en fruit. Vooral de verse kruiden gaan erg lang mee. Ik neem altijd zelf voldoende tassen mee zodat ik geen plastic mee naar huis neem. Binnenkort deel ik enkele van mijn favoriete recepten met je.

5. Spreek af met vrienden

Uit onderzoek is gebleken dat als we sociale contacten met vrienden onderhouden we meer lachen en meer steun hebben als het even tegenzit. Dus spreek regelmatig af met vrienden. Misschien een weekendje weg, een keertje lunchen of een evenementje bezoeken. Neem de tijd om de verbinding te houden met anderen en plezier te maken.

6. Doe yin yoga met focus op de maag- en miltmeridiaan

Volgens de traditionele Chinese geneeskunde is het derde seizoen de nazomer. De meridianen die bij dit seizoen horen zijn de maag- en de miltmeridiaan. Klachten bij disbalans in de maag/miltmeridiaan zijn o.a. maagklachten, overgeven, winderigheid, ongegronde zorgen, opgeblazen gevoel, spijsverteringsklachten, pijnklachten langs de meridiaan (mond, neus, gebit) en psychische problemen. Met de houdingen in deze les proberen we de energie die via deze meridianen stroom te balanceren. Volg deze les nu helemaal gratis (tot 29/9). Geen abonnement of login nodig.

7. Laat je lichaam wennen aan verschillende temperaturen

We zijn afgelopen zomer gewend geraakt aan hoge temperaturen. De temperatuur keldert nu ineens enorm en dat is even wennen. Zeker nu de meesten van ons nog even wachten met het aanzetten van de verwarming. Probeer je lichaam eens gewend te maken aan verschillende temperaturen. Zelf start ik elke ochtend met een warme douche maar douche daarna koud af. Koud afdouchen zorgt o.a. voor verhoogde alertheid, een sterker immuunsysteem en een beter humeur :-). Heb je dit nog nooit gedaan? Bouw het dan rustig op. Start met bijvoorbeeld 10 seconden en kijk of je dit een in week kunt opbouwen naar 30 seconden. Belangrijk is dat je heel rustig blijft ademen. Op die manier gaat je dat zeker lukken! Een saunabezoek is natuurlijk ook heel fijn. Vergeet na elke sauna niet af te koelen in het dompelbad.

8. Een weekje (lever)detoxen

Tijdens de zomermaanden hebben we wellicht wat vaker een wijntje gedronken en wat wat ongezonder gegeten. Probeer eens een weekje zuiver en gezond te eten en drinken zodat je lichaam weer tot rust kan komen en jij meer energie hebt.